Σε αυτή την έκθεση φωτογραφίας της Ζογζέτ Κατσιφάρα πρέπει να πας!

Πώς ορίζεται το σωστό και το λάθος;

Μπορεί το “εκ παραδρομής” να είναι εσκεμμένο;

Ισχύει πως “η συγγνώμη είναι μισό χέσιμο”;

Λίγα δευτερόλεπτα αμέλειας στοίχισαν τη ζωή του Ιάκωβου. Αν δεν είχε γίνει το λάθος, ο Ιάκωβος θα ήταν σήμερα 23 χρονώ.

Λίγα δευτερόλεπτα αμέλειας έφεραν στην ζωή τον Ντίνο. Αν δεν είχε γίνει το λάθος, ο Ντίνος θα ήταν εδώ και 23 χρόνια πεταμένος σε κάποια χωματερή μέσα σε ένα προφυλακτικό.

Είναι η ζωή του Ντίνου ένα λάθος;

Μπορεί το λάθος να είναι δημιουργία;

Αυτά είναι λίγα μόνο από τα ερωτήματα που πραγματεύεται η νέα έκθεση φωτογραφίας της Ζογζέτ Κατσιφάρα.

~ ~ ~

Δεν είναι η πρώτη φορά που η Ζογζέτ επιλέγει την πόλη μας, την πανέμορφη Ηγουμενίτσα, για να παρουσιάσει τις καλλιτεχνικές της ανησυχίες. Για την ακρίβεια είναι η τρίτη φορά, μετά από δύο εξίσου επιτυχημένες εκθέσεις.

Η πρώτη της έκθεση είχε τίτλο “Ελλείψει Παρακειμένου, Συντελεσμένος Μέλλοντας“. Πρωτοποριακή ακόμα και για τα δεδομένα της Ηγουμενίτσας, η έκθεση παρουσίαζε την ιστορία της σύγχρονης Ελλάδας μέσα από ένα πλήθος φωτογραφικών ντοκουμέντων.

“Περασμένα μεγαλεία”

Κεντρικό θέμα της παρουσίασης ήταν πως αν δε γνωρίζουμε τις ρίζες μας είμαστε καταδικασμένοι να επαναλάβουμε τα λάθη μας, μία εξαιρετικά πρωτότυπη ιδέα που μόνο η ίδια η Ζογζέτ θα μπορούσε να σκεφτεί. Πλήθος κατοίκων αλλά και ο ίδιος ο Δήμαρχος τίμησαν την έκθεση, καθώς είχε δωρεάν τυροπιτάκια και λουκανικοπιτάκια στην είσοδο.

~ ~ ~

Κινούμενη σε εντελώς διαφορετικά καλλιτεχνικά μονοπάτια, η δεύτερη έκθεση της Ζογζέτ πραγματεύονταν το θέμα της τέχνης του δρόμου.

“Δίψα για ζωή” –Ανώνυμου καλλιτέχνη

Τίτλος της έκθεσης ήταν “Μία έκθεση φωτογραφίας με θέμα την τέχνη του δρόμου“, καθώς οι κάτοικοι της πόλης δεν είχαν καταλάβει ποιο ήταν το θέμα της προηγούμενης έκθεσης, ούτε γιατί είχε φωτογραφίες στους τοίχους γύρω από τα λουκανικοπιτάκια.

Η προσέλευση του κοινού ήταν πολύ μεγάλη, δεδομένου μάλιστα πως την ίδια μέρα το τοπικό κάναλι έπαιζε το τελευταίο επεισόδιο από τα “Ατίθασα Νιάτα”. Αυτή τη φορά οι διοργανωτές επέλεξαν να κεράσουν μικρά πεϊνιρλί, τα οποία όμως μοιράζονταν στην έξοδο του εκθεσιακού χώρου. Έτσι οι κάτοικοι είχαν την υποχρεωτική δυνατότητα να θαυμάσουν την πολιτιστική κληρονομιά του τόπου μας.

Στη συνέντευξη τύπου που ακολούθησε το τέλος της έκθεσης, η φωτογράφος εξέφρασε την επιθυμία της να επιστρέψει για μία νέα έκθεση, αν και όπως η ίδια δήλωσε “[…] οι φωτογραφίες ήταν γεμάτες με λαδωμένες δαχτυλιές από τα πεϊνιρλί.”

~ ~ ~

Και τελικά, μετά από μία μεγάλη αναμονή, η επιθυμία της καλλιτέχνιδος πραγματοποιήθηκε την προηγούμενη βδομάδα. Είχαμε την τύχη να παραστούμε στα εγκαίνια της νέας έκθεσης της Ζογζέτ με τίτλο “Εκ παραδρομής“. Σπάζοντας για άλλη μία φορά τα καλλιτεχνικά ταμπού, η έκθεση φιλοξενήθηκε σε κρεοπωλείο της περιοχής και είχε θέμα την αποδοχή του λάθους ως μία διαφορετική μορφή δημιουργίας.

“Παράλογος Ισολογισμός”

Η Ζογζέτ αφιέρωσε λίγο από τον εξαιρετικά πολύτιμο χρόνο της για να μας παραχωρήσει την παρακάτω συνέντευξη. Την ευχαριστούμε, κάπως.

“Τρίπτυχο ευτυχίας”

Ρένα Μηλιοπούλου: Καλησπέρα Ζογζέτ μου! Καταρχήν …

Ζογζέτ Κατσιφάρα: Καταρχήν νομίζω μπορούμε να αφήσουμε τις τυπικότητες –δεν είναι ανάγκη να με προσφωνείς με το εγκόσμιο όνομά μου. Μπορείς απλά να προσφωνείς με το επίθετό μου.

“Εφήμερη αιωνιότητα”

-Εντάξει. Θα μπορούσες Κατσιφάρα να μας πεις δυο λόγια για την έκθεσή σου;

-Σαφώς. Παρότι έχω αποκτήσει πολύ εξελιγμένους καλλιτεχνικούς τρόπους έκφρασης, διατηρώ ακόμα τους πρωτόγονους τρόπους έκφρασης όπως η ομιλία. Ρώτησε με ό,τι θες!

-Γιατί έχεις πριονίδι στα μαλλιά σου;

-Α ναι, κάνω κάτι δουλειές στο σπίτι. Έβαφα με αστάρι το εξωτερικό του ιδιωτικού μου υποβρυχίου και ξέρεις τώρα, έπεσε λίγο πριονίδι στο μαλλιά μου.

“Έτερον και Kάτερον”

-Κριτικοί έχουν εκθειάσει τον ριζοσπαστικό χαρακτήρα της έκθεσης. Κάποιοι έχουν πάει ένα βήμα παραπέρα και την έχουν χαρακτηρίσει ως “αιρετική”. Ο Μπάνε Πρέλεβιτς αναφέρθηκε με τα πιο κολακευτικά σχόλια για τις φωτογραφίες, ενώ ο Γιάννης Μπακογιαννόπουλος την χαρακτήρισε “Μια μαλακία και μισή”. Τι ισχύει τελικά από όλα αυτά;

-Καταρχήν να σου εκμυστηρευτώ πως τρέφω μεγάλη εκτίμηση για τον Μπάνε Πρέλεβιτς. Τώρα για να απαντήσω χωρίς υπεκφυγές στο τι ισχύει από όλα αυτά, θα μου επιτρέψεις να χρησιμοποιήσω τα λόγια του Αντρέα, του μεγάλου αυτού ηγέτη: “Tραβάω το κανάλι δε μπορούμε να βρούμε δουλειά.”

“Ίσως, μη και αεί -vol 2”

-Οι φωτογραφίες που βλέπουμε τριγύρω μας χαρακτηρίζονται σαφώς από μία αφαιρετικότητα. Προκαλούν σύγχιση και ερωτηματικά· προσδοκία μα και αιφνιδιασμό. Προβληματισμό και ξύσιμο πιγουνιού, βαρεμάρα και ξύσιμο αρχιδιών. Ποια ήταν η έμπνευσή σου;

-Πρωταρχική πηγή της έμπνευσης, αλλά και της δημιουργίας της ίδιας της έκθεσης, αποτέλεσε το κινητό μου το Huawei Y560. Οι περισσότερες από τις φωτογραφίες γύρω μας οφείλονται στο γαμημένο το κλείδωμα του κινητού που όποτε του καπνίσει ξεκλειδώνει και τραβάει φωτογραφίες μόνο του.

“Λιλιπούτιοι καρνιβαλιστές”

-Άρα δέχεσαι την χαρακτηρισμό του Κώστα Γεωργουσόπουλου “Ό,τι να ‘ναι να πούμε η τύπισσα… Και η ανιψιά μου θα μπορούσε να το κάνει”;

-Γενικά δέχομαι την κριτική, μα σίγουρα όχι τη συγκεκριμένη. Γνωρίζω την ανηψιά του κυρίου Γεωργουσόπουλου, μία καλοστεκούμενη σαραντάρα που δουλεύει σε ένα κέντρο αδυνατίσματος, και ξέρω πως έχει ένα από αυτά τα Άη Φόν οπότε προφανώς και δε θα μπορούσε να το κάνει.

“Διαζευκτική χαρμολύπη”

– Θαυμάζετε κάποιον από τους σύγχρονους καλλιτέχνες;

– Κοίταξε αγάπη μου. Η σύγχρονη τέχνη σα τη ΔΗΜΑΡ: θεωρητικά υπάρχει ακόμα, αλλά στην πραγματικότητα είναι πεθαμένη από καιρού. Η σύγχρονη τέχνη πέθανε με τη διάλυση της ΔΗΜΑΡ. Ο Κουβέλης ήταν ο τελευταίος άξιος εκπρόσωπός της.

“Μήτηρ μαθήσεως”

-Πολλοί αναγνώστες μας αναρωτιούνται πόσα παγωτά φάγατε φέτος το καλοκαίρι. Νομίζω όμως ότι την παραπάνω φωτογραφία την έχουμε ξαναβάλει στο άρθρο λίγο νωρίτερα.

-Δε το γνωρίζω καθώς τώρα μου παίρνεις συνέντευξη και δεν έχει γραφτεί ακόμα το άρθρο. Αλλά καταλαβαίνω, κάπως πρέπει να γεμίσετε και ‘σεις το κείμενό σας.

-Να ‘στε καλά. Ο Θεός να μου κόβει χρόνια και να σας δίνει τυχαία ξεκλειδώματα κινητού.

-Τα λέμε μαν. Τηλεφωνάκι.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *